Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlak nebo loď? Aneb o projektech sporných, drahých a nepotřebných.

V pátečním vydání MF Dnes mne zaujal článek na téma jak zlevnit stavbu dálnic. Vít Bárta již nechce okázalé třípatrové křižovatky amerického střihu a má se prý posuzovat i potřebnost jednotlivých projektů. Této ministrovy snahy si cením a velmi se zasazuji o to, aby byl podobný postup aplikován i na železnici a ostatní druhy dopravy. Protože něco vím o problematice železniční dopravy, podělím se o pár postřehů, které pokládám za velmi důležité.

Pěkným případem jak usypat obrovské sumy peněz do zcela nepotřebných projektů, je tak zvané „zvedání“ mostů na Labi a jedna konkrétní kauza. Čelákovicemi prochází poměrně významná železniční trať, která po starém příhradovém mostě překonává řeku Labe. Dle výše zmíněného plánu pro lepší podmínky říční plavby je jakékoliv zachování současného mostu nepřípustné. Prostě buďto stavitelé zvýší jeho niveletu a nebo zůstane v té současné, ale bude zvedací... První alternativa v praxi (kromě vysokých nákladů) naráží na nesouhlas místních. Bylo by nutné navýšit násep v přilehlých úsecích městské zástavby. A druhá varianta? Neumím si představit „nadšené“ výrazy cestujících v přeplněném příměstském vlaku, kdybychom jim sdělili že se nejméně půl hodiny dál nepojede - musí totiž proplout loď! Navíc se nacházíme v situaci, kdy je daný úsek trati obsazen hustou příměstskou a dálkovou dopravou, k čemuž je dobré připočítat ještě dopravu nákladní a případné odklony... Kdo by tedy měl dostat přednost? Rejdař a nebo železnice? Loď kontejnerů nebo tisíce lidí využívajících příměstskou železnici a dálkové rychlíky? Jak se připravit na rejdaře, který bude žádat odškodné za „ušlé zisky“ v důsledku čekání, dáme – li přednost železnici? Otázky se hromadí...

Na mysl se vkrádá ještě jeden problém: Když ponecháme požadavek na vyšší plavební výšku, může se uskutečnit následující scénář: 1.) Zvednutí náspu a tím i nivelety mostu zablokují (a právem) místní občané. 2.) Zvedací most bude příliš drahý (vždyť ten v Kolíně stál 1,3 mld. Kč) a v rozpočtu na něj nebudou peníze. 3.) Prostá výměna stávajícího mostu nepřipadá v úvahu protože nesplní plavební výšku. 4.) Rekonstrukce stávajícího starého mostu se nevyplatí, neustále totiž počítáme s jeho „brzkou“ náhradou. Výsledek? Pokud někdo nedostane rozum a nezruší požadavek rejdařů, tak se stávající most jednou rozpadne! Nejdříve přes něj bude zavedena pomalá jízda, potom ještě pomalejší a nakonec celou trať můžeme v klidu zavřít.....

Jisté tedy je, že se jedná o stavbu nejenom pěkně drahou ale navíc i vysoce konfliktní. Ani jedna varianta vyhovující plavební výšce není dobře. Navíc si dovolím poměrně kacířskou myšlenku: Proč vlastně podporujeme lodní dopravu po Labi? Co je na ní tak společensky přínosného či ekologického? Když pominu argument typu „že převezme část zboží přepravovaného po silnici“ :-) ,vychází mi jediné – bude vozit kontejnery a hromadné substráty. To však už dnes, a mnohem lépe umí vlak. Železniční infrastruktura již stojí a navíc nebudeme muset neustále hrabat do říčního dna, zvedat mosty a stavět jezy u Děčína, či lamentovat nad tím že je vody hodně a nebo naopak málo.

Pevně tedy doufám, že „krize“ neočistí jenom dálnice od třípatrových křižovatek, ale obecně i společnost jako celek od naprosto zbytečných projektů. Těch v nichž se za hodně našich peněz plodí veliké konflikty a mají téměř nulový přínos pro obyvatele této země...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Stiebitz | neděle 30.1.2011 10:51 | karma článku: 12,87 | přečteno: 816x
  • Další články autora

Martin Stiebitz

Vysoké školy a normalizační "zombie" na ministerstvu školství

V denním tisku se dozvídám informaci o protestu studentů Karlovy univerzity proti chystanému zákonu o vysokých školách. Odhlédněme od banálních, bulvárně laděných frází některých médií s jejich tendencí zjednodušovat celou problematiku na školné či obecné remcání proti „zdražování“, a podívejme se na celou věc z širšího hlediska.

25.1.2012 v 8:43 | Karma: 18,52 | Přečteno: 663x | Diskuse| Společnost

Martin Stiebitz

Putine, mazej zpátky na východ!

Karel Schwarzenberg svým gestem, kdy si na kabát připevnil placku s recesistickým nápisem odkazujícím ruského premiéra zpět do mezí člověka, nikoliv boha, naznačuje velmi důležitou, ne příliš veřejně diskutovanou věc.

17.12.2011 v 8:00 | Karma: 20,03 | Přečteno: 1263x | Diskuse| Společnost

Martin Stiebitz

Herní automat jménem Česko

Jdete takhle v době polední městem a pomalu začínáte pociťovat onen všem důvěrně známý tělesný pocit jménem hlad. Rozhodnete se tedy vyhovět své živočišné potřebě a začnete koutkem oka pošilhávat po nějaké restauraci. V duchu se vám živě vykreslí řízek s bramborem včetně vůní, tvarů, chutí a oroseného půllitru piva, kdoví z jakých hlubin paměti se najednou tak zhmotnil. S přibývajícími ulicemi a ušlými kroky začíná být pošilhávání naléhavější a postupně se změní v zoufalé hledání, mohutně doprovázené kručením v břiše....

29.10.2011 v 8:30 | Karma: 38,38 | Přečteno: 3541x | Diskuse| Společnost

Martin Stiebitz

My a ZOO v Praze během 80 let společného vývoje.

Pražská ZOO zítra oslaví 80. výročí svého založení. Pročítám novinový sloupek, první byli vlci, tygři a nosorožci. Psal se rok 1931 a bylo stejně nádherné a teplé „babí“ léto, jako je dnes.

28.9.2011 v 8:00 | Karma: 18,65 | Přečteno: 1474x | Diskuse| Společnost

Martin Stiebitz

Nepokoje na Šluknovsku s.r.o.

V severočeském Šluknovském výběžku se rozhořely nepokoje s rasovým podtextem. Chystají se policejní manévry, premiér Nečas umožnil policii nasadit neomezené množství posil.

27.8.2011 v 8:06 | Karma: 36,29 | Přečteno: 6793x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Nova i Prima zahajují předvolební vysílání, nabídnou debaty i rozhovory s lídry

17. května 2024

Televize Nova a Prima přešly do volebního režimu. Nova startuje v pátek odpoledne na TN Live první...

Fico je při vědomí, odebrali mu odumřelou tkáň. Čeká ho další operace

17. května 2024  13:43,  aktualizováno  13:59

Slovenský premiér Robert Fico je při vědomí, v závažném, ale stabilizovaném stavu, řekla šéfka...

Piráti plánují boj s dezinformacemi. Putin má zájem ovlivnit eurovolby, míní

17. května 2024  13:31,  aktualizováno  13:50

Dezinformace jsou podle vládních Pirátů jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející...

U Charkova jde vše podle plánu, město zatím dobýt nechceme, tvrdí Putin

17. května 2024  13:10,  aktualizováno  13:35

Ruské síly podle prezidenta Vladimira Putina v Charkovské oblasti postupují podle plánu. S dobytím...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2717x
Martin Stiebitz

Seznam rubrik